رابطه‌ای با طعم انتقاد و کنایه

سخنان دولتی‌ها و سپاهیان حول یکدیگر این روزها طعم و چاشنی از کنایه و انتقاد را به خود گرفته است، گویی روابط این دو نهاد گرچه همچنان در سایه احترام متقابل دنبال می شود چندان رضایت کامل دو طرف را جلب نکرده است.


مصطفی داننده:حسن روحانی از همان روزهای اول ریاست جمهوریش دست دوستی به طرف تمام نهادهای سیاسی و نظامی ایران دراز کرد تا همراه با آنان، سیاست‌های خود را در کشور اجرایی کند.

«ماه عسل» دولت و سپاه به پایان رسیده است؟/ رابطه‌ای با طعم انتقاد و کنایه

رئیس جمهور تازه ایران که به خوبی شرایط کشور را درک کرده بود و در مجامع عمومی از خزانه خالی و شرایط بحرانی سخن می‌گفت، می‌دانست که باید مجلس و سپاه را با خود همراه کند. حل مشکلات اقتصادی و رفع تحریم‌ها احتیاج به دو بازوی همراه داشت، دو بازویی که بتواند در کنار بدنه دولت، روحانی را از میانه مشکلات برهاند.

شیخ دیپلمات به مجلس رفت و گفت که « فرزند مجلس است و قوه مقننه را در راس امور می‌داند.» روحانی که بر خلاف رئیس جمهور پیشین ایران، با ادبیات متفاوت سخن می‌گفت، به میان سپاهیان رفت و به آنان گفت که باید کمک دولت باشند. روحانی از سپاه در خواست کرد، تا برای رفع مشکلات اقتصادی دولت را همراهی کند و گام به گام با دولت حرکت کند.

رئیس جمهور در این دیدار گفت:« شایعاتی را که راجع به سپاه مطرح می‌شود اصلا قبول ندارم. می‌خواهند سپاه را رقیب مردم قرار دهند اما سپاه رقیب مردم و بخش خصوصی نیست و پیمانکاری مثل پیمانکاران معمولی نیست و نبوده است. سپاه امروز باید پروژه‌های مهمی که بخش خصوصی توان آن را ندارد برعهده بگیرد.»

روحانی با سیاست همگرایی، پیش به سوی هدف بزرگ خود گام برداشت. به مذاکره با کشورهای 1+5 رفت، به توافق هسته‌ای رسید، تابوی مذاکره با آمریکا را شکست، به سوی اجرای دور دوم هدفمندی یارانه‌‌ها حرکت کرد، اما با یک تفاوت بزرگ و آنهم اینکه، نه مجلس و نه سپاه چندان از این سیاست‌های دولت استقبال نکردند.

نظامیان هم چون طیفی از پارلمان نشین‌ها از عدم مشورت پذیری دولت انتقاد کردند و گفتند که دولت به توصیه‌های بسیج و سپاه توجه نمی‌کند.

اولین بار سرلشگر جعفری، فرمانده کل سپاه بعد از سپری شدن تعطیلات نوروز سال 93، لب به انتقاد از دولت گشود و گفت: «متاسفانه دولت تاکنون از پیشنهادها و اقدامات بسیج برای اقتصاد مقاومتی استقبال نکرده است. امیدواریم دولت از توان موفق بسیج و سپاه و ظرفیت عظیم مردم در این عرصه‌ها استفاده کند.»

سردار پیش ازاین نیز گفته بود:«در اقتصاد مقاومتی بسیج می‌تواند به دولت کمک کند ، ولی دولت باید این مسئله را از ما بخواهد.»

در حالی که انتقادات سردار جعفری از دولت بیشتر حول محور سیاست های داخلی بود، سردار جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران دست  روی سیاست خارجی گذاشت و گفت «که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هیچ توافق غیر اصولی را نمی‌پذیرند. ما زمانی برای مفاهمه احترام قائل هستیم که در چارچوب منافع ملی کشورمان باشد.»

حمیدرضا مقدم فر معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز سیاست‌های فرهنگی دولت را نشانه گرفت و گفت:« به نظر من آنچه باید در سال 93 به عنوان مهم ترین اولویت مسئولان فرهنگی کشور قرار گیرد، شناسایی منافذ رخنه دشمن و عرصه‌هایی است که آنها با استفاده از غفلت ها نفوذ کرده‌اند و ما باید آنها را مسدود کنیم.»

وی همچنین عنوان کرد» کاری که باید انجام دهیم تکان اساسی به مسئولانی است که هم اکنون در غفلت هستند و ما باید آنها را از بسیاری موضوعات هوشیار کنیم.»

سخنانی که شاید گویای ن باشد که رابطه دولت و سپاه، برخلاف آنچه رئیس جمهور در روزهای اول دولتش از آن سخن گفته بود چندان خوب و نیست و نظامیان از حاشیه نشینی در سیاست و اقتصاد راضی نیستند و انتظار دارند که روحانی باب مشورت با آنان را باز کند.

دلخوری‌های سپاه از روحانی باعث شد، تا رئیس جمهور در روز ارتش در کنایه‌ای به سپاه از ارتش به عنوان پشتوانه مذاکرات هسته‌ای نام ببرد و بگوید:« ارتش هرگز از ملت و دولت منتخب مردم سهم‌خواهی نکرده و همواره به عنوان دفاع از میهن،‌ کشور و نظام بوده است.»

این سخنان را بسیاری یک کنایه جدی به سپاه دانستند و گفتند که روحانی در کنار تقدیر از ارتش و در لفافه از سهم خواهی سپاه و عدم حمایت کامل از مذاکرات اشاره کرده است. سخنانی که بازهم واکنش سپاه به ویژه فرمانده آن را به همراه داشت.

آنجا که سرلشگر جعفری در کنفرانس خبری خود با رسانه‌ها گفت:«سپاه و بسیج می‌توانند در راستای اقتصاد مقاومتی به کمک دولت بیاید اما ورود سپاه و بسیج و کمک به دولت منوط به مطالبه، حمایت و خواست خود دولت است که هرچند در ابتدای کار این اقدام از سوی دولت صورت گرفت اما در حال حاضر شاید به‌دلیل تمرکز دولت بر روی اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و یا مسائل دیگر، هنوز از این توان عظیم سپاه و بسیج استفاده نشده است.» سردار سپاه این را هم گفت که گاها سپاه به دولت ها تذکراتی را می دهد تا شاید اینگونه برخی دلخوری های دولتی ها از تذکرات پیشین خود را بزداید.

این نخستین بار نیست که فرماندهان و مسئولان نظامی به دولت انتقاد می کنند. همچنین این انتقادات محدود به این دولت هم نیست. در دولت پیشین هم در بسیاری از مواقع چهره های سپاهی به انتقاد از عملکرد دولت در زمینه های مختلف می پرداختند و باید دید که در آینده رابطه این دو نهاد اصلی کشور به چه سمتی حرکت خواهد کرد./ نامه نیوز




برچسب ها : سیاسی